۱۳۹۵ شهریور ۱۷, چهارشنبه

معرفی ۵ دستور مخرب در لینوکس

به عنوان یک کاربر لینوکس، احتمالا مقالات و آموزش های آنلاین را جستجو میکنید تا نحوه استفاده از ترمینال برای اجرای برخی از دستورات را بیاموزید. در حالی که بسیاری از این دستورات بی ضرر هستند و می توانند به طور سازنده ای به شما کمک کنند ، اما برخی از دستورات مرگبار بوده و می توانند کل سیستم شما را نابود کنند.
در این مقاله، برخی از دستورات لینوکس که هرگز نباید اجرا شود را مورد بررسی قرار میدهیم.
توجه: این دستورات واقعا مضر هستند، پس لطفا بر روی سیستم لینوکس خود از آنها استفاده نکنید.
  1. حذف موارد قابل بازگشت
    rm -rf /
    این دستور با عملکرد واقعا ساده به عنوان یکی از مخرب ترین دستورات لینوکس شناخته شده و باعث حذف اجباری(rm) تمام فایل ها و پوشه های قابل بازگشت (-rf) در دایرکتوری روت (/) سیستم لینوکس شما خواهد شد. هنگامی که تمام فایل های موجود در دایرکتوری روت حذف شود، هیچ راهی وجود ندارد که شما بتوانید سیستم لینوکس خود را بار دیگر بوت کنید.

    همچنین توجه داشته باشید که دستور فوق ممکن است در فرم های دیگری مانند rm -rf * یا rm –rf نوشته شود. بنابراین همیشه مراقب استفاده از دستوراتی که شامل rm هستند باشید .
    1. Fork Bomb
      :(){ :|: & };:
      این دستور عجیب مانند یک دستور به نظر نمی آید و عملکرد آن مانند یک ویروس است که بی وقفه از خود کپی ایجاد میکند ، در نتیجه به عنوان Fork Bomb شناخته شده است. این تابع shell به سرعت تمام منابع سیستم تان مانند CPU، حافظه و غیره را می رباید و در نتیجه ممکن است باعث از دست رفتن اطلاعات شود. بنابراین هرگز از این دستور و یا هر دستور عجیب و مشابه دیگری استفاده کنید.

      معرفی ۵ دستور مخرب در لینوکس

      1. انتقال به مکانی نامشخص
      mv ~ /dev/null
      عملکرد این دستور بسیار بسیار ساده است ، محتویات پوشه home شما (~) را به پوشه /dev/null منتقل (MV) میکند. به نظر می رسد که بی خطر باشد اما در واقع هیچ پوشه ای به نام “null” وجود ندارد، و این بدان معناست که شما تمام فایل ها و پوشه های خود را به هیچستان منتقل کرده و اساسا تمام فایل ها را به صورت غیر قابل بازگشت از بین میبرید.
      1. فرمت هارد درایو
        mkfs.ext3 /dev/sda
        این دستور در واقع یک فاجعه ای است که کل هارد شما را فرمت میکند و آن را با فایل سیستمی ext3 جدید جایگزین میکند. هنگامی که دستور اجرا شود، تمام اطلاعات شما به طور غیر قابل بازگشت از بین می رود. بنابراین هرگز این دستور و یا هر دستور مشکوک دیگر که شامل هارد (SDA) باشد را اجرا نکنید.
        1. فرمان خروجی به طور مستقیم به هارد
          any-command > /dev/sda
          این دستور بسیار ساده است . هر دستوری که شما اجرا میکنید (به جای”any-command “) داده های خروجی را به جای تمام فایل ها و پوشه ها، در اولین هارد دیسک شما رایت میکند. این به نوبه خود باعث تخریب کل فایل های سیستمی شما میشود. هنگامی که این دستور اجرا شود، قادر به بوت کردن سیستم لینوکس خود نخواهید بود و ممکن است اطلاعات خود را به طور غیر قابل بازگشت از دست بدهید.
          نتیجه
          استفاده از خط فرمان بسیار جذاب است اما نباید تمام دستوراتی که از اینترنت پیدا شده ، کورکورانه اجرا شود. یک دستور ساده کافی است تا کل سیستم شما را از بین ببرد. بنابراین همیشه مراقب باشید تنها دستورات ارائه شده توسط سایت های معتبر و قابل اعتماد را اجرا کنید . بهترین راه این است که خودتان قبل از اجرای دستور در مورد عملکرد هر دستور و آثار آن تحقیق کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر